Kajian: Xiaomi mi 5 Perkakasan Super Cepat Tolak ingatan Luaran

Sebagai Xiaomi memperhebatkan pada mempersembahkan "Superphone" harga berpatutan, bapa saudara bertambah bersinar di mata pengguna. Vendor terkini dari China membentangkan Xiaomi mi 5. Bersenjata menggunakan Snapdragon 820 Chipset, penderia cap jari & sokongan teknologi kamera unggul pada telefon pandai primer, Xiaomi Mi5 Digadang-gadang ready ' menggantikan ' Samsung Galaxy S7 & jua iPhone SE.



Keupayaan dwi SIM menggunakan beberapakelompok 4G LTE yg membawa, boleh dipakai buat menikmati akses internet super cepat semua operator 4G LTE di Indonesia. Bukan tersebut sahaja, Xiaomi mi lima juga dilengkapi menggunakan teknologi inframerah dan boleh menjadikannya menjadi kawalan mencolok peranti elektronika isi rumah. Untuk menjadi lebih SIP, Kami akan menyelidiki prestasi berikutdibawahini.

  • Harga produk: RP 4,600,000,-
  • Pakej jualan: telefon bimbit, pengecas, kabel data, buku manual, kad agunan, SIM ejan
  • Pilihan rona: emas

Tidak seperti umumnya motif primer yang hampir seluruh badan dibalut pada logam, pada mi lima hanya bingkai aka Shell yang menggunakan bahan yang aluminium. Perlindungan ini terus menggunakan plastik keras, tetapi disalut dalam kaca 3D yang menjadikannya kelihatan mewah.

Struktur fizikal adalah kukuh, menggunakan permukaan badan yang homogen di bahagian depan, namun mempunyai bahagian melengkung (lengkung) di belakang. Sama seperti Samsung Galaxy S7, ia hanya sedikit lebih lama & agak tegar. Menariknya, Mi5 mempunyai reka bentuk menggunakan bezel yang begitu nipis.

Dengan saiz Paparan 5.15 inci dan dimensi yg relatif kompak, Xiaomi mi lima berasa selesa dan sesuai jika ia tidak cukup. Tidak terlalu mini & tidak terlalu besar. Sama misalnya telefon ' mahal ' kini, paparan Xiaomi mi 5 diperkukuh dengan Corning Gorilla Glass 4 susunan kaca tahan calar.

Di bahagian bawah skrin, Terdapat butang fizikal seramik. Fungsinya, buat butang tempattinggal dan penderia cap jari. Bentuknya adalah panjang, relatif mini jika dibandingkan menggunakan butang rumah secara generik. Walau bagaimanapun, ia memiliki tahap sensitiviti yg lebih baik dan responsif daripada Sapphire.

Xiaomi mi 5 bisa disebutkan salah satu daripada telefon pintar generasi pertama buat memakai yg Qualcomm Snapdragon 820 Chipset. SoC terbaru Qualcomm didakwa memiliki prestasi terbaik yg masihada di pasaran hari ini. Dengan teras yang Custom Kryo, Chipset dipakai oleh Xiaomi mi lima jua menunjukkan prestasi yang kuat. Tetapi menggunakan sokongan pemproses 14nm yang membawa, ini telefon pandai benda yg terdapat tetap menjimatkan penggunaan bateri.

Untuk menyokong prestasi Chipset, Xiaomi mi 5 dilengkapi dengan pemproses grafik Adreno 530 yg didakwa sebagai 40% lebih cepat daripada versus GPU sebelumnya. Hasilnya, Xiaomi mi lima boleh dipandu dengan ketat dan lancar buat bermain permainan berat seperti n.o.v.a. 3: Freedom Edition, Spider-Man tidak terhad kepada kereta dan permainan perlumbaan motosikal.

Malangnya, telefon pintar yg diuji menggunakan PULSE ini hanya dibekalkan dengan 32 GB storan dalaman, tidakdengan slot ingatan pembesaran. Daripada jumlah memori, ia hanya kuranglebih 24 GB, pengguna yg boleh memakai buat menaruh pelbagai typical fail krusial. Yang lain, yang dipakai buat prosedur telefon. Jadi, bagi anda yg merupakan hobi menaruh fail video HD dan gambar besar pada telefon, niscaya akan kecewa menggunakan kapasiti storan mi lima standard versi yang diberikan oleh ini.

Untuk hal ehwal ingatan, Xiaomi sebenarnya agak bijak. Kerana, vendor Cina ini menunjukkan beberapa variasi lain mi lima termasuk 64 GB storan dan edisi Pro yang disokong oleh 4 GB RAM dan sokongan storan sebesar 128 GB.

Untuk lebih tergoda, Kami melakukan ujian penanda aras Xiaomi mi 5. Dengan pelaksanaan AnTuTu, telefon pintar ini mempunyai skor 108124 a Level di atas Meizu Pro 6 dan sedikit di bawah Samsung Galaxy S7 (SM-G930FD) yg sudahpernah diuji PULSE. Walaupun dengan Geekbangku 3, Xiaomi mi 5 merekodkan 1930 Single-Core & 4550 nombor pelbagai teras.

Pada telefon pintar ini, Xiaomi seolah-olah begitu serius tentang memanjakan pencinta fotografi. Hanya menengok, kamera mi 5 dipaparkan dalam berbagai ciri modern seperti peningkatan imej dalam Parit (DTI), meningkatkan gambar optik 4-paksi (OIS) dan pemprosesan imej glamor. Kamera itu sendiri menggunakan Sony IMX298 Senor terkini 16 MP. Bukan tersebut sahaja, kanta jua dilindungi sang kaca Saffir buat mengelakkan calar & kerosakan.

Pelbagai ciri kamera profesional jua dilengkapi sepenuhnya, salah seseorang daripada mereka mempunyai pendedahan yang lama sehingga 32 ketika. Terdapat pula alternatif panoramik, HDR, meluruskan, HHT, Condongkan-anjakan serta mod mata ikan. Untuk putusan gambar, ia seolah-olah nir menyangsikan. Butiran imej yg ditangkap oleh kamera bisa diterjemahkan dengan baik. Hasil gambar kelihatan tajam, menggunakan warna semula jadi. Walaupun amat, apabila dibandingkan menggunakan kamera Samsung Galaxy S7 ia masih kurang berdaya tahan.

Bagi mereka yg ingin meneroka kemahiran fotografi, boleh menentukan mod manual. Di sini, anda boleh menguruskan seluruh karakteristik mengikut cara gambar induk.

Sahaja, mod manual dalam Xiaomi mi 5 konsisten kehilangan Pro & bukannya mod pakar OPPO F1 Plus kamera. Selain foto, kamera Xiaomi mi lima juga bisa dipakai untuk merakam video. Resolusi maksimal sebagaiakibatnya 4K 2160p.

Untuk hobi swafoto, kamera depan merupakan 4 MP F/dua.0, 1/3  "saiz sensor, saiz 2μm piksel agak dipercayai. Anda juga bisa menggunakan mod ' mencantikkan ' serta beragam penapis sejuk buat membuat gambar swafoto terbaik.

Seperti biasanya telefon pintar di pasaran tanah air, Xiaomi mi 5 konsisten mengekalkan keupayaan dwi SIM dwi. Hanya, slot kad SIM ia nir memakai konsep hibrid. Dulang kad SIM bertempat di bahagian atas sebelah kiri badan. Di pada masihada 2 slot kad SIM asal Nano-SIM genre. Model ini sebenarnya agak merepotkan. Bagi anda yg sebelum ini tetap menggunakan kad SIM mikro maupun kad kecil.

Slot kad SIM utama telah menyokong kucing 4G LTE. 12 sekelompok, menggunakan kelajuan akses data mencapai 600Mbps (muat turun) & 150 Mbps (upload). Di samping tersebut, sekelompok 4G pada telefon pandai jua menempatkan hampir semua band frekuensi LTE yang dimiliki oleh pembawa selular tanah air, yg terdiri berasal LTE band 1 (2100), 3 (1800), 7 (2600), 38 (2600), 39 (1900), 40 (2300), 41 (2500).

Jadi, anda bisa memakai Telkomsel anda, Indosat, XL, Tri atau Smartfren 4G Kad di Xiaomi mi lima. Mata bonus, 4G LTE dalam telefon ini pula telah dilengkapi menggunakan ciri bunyi lebih LTE (VoLTE). Ini berarti anda bisa membuat panggilan telefon melalui serangkaian 4G. Sahaja, anda mesti memakai kad SIM yang memiliki sokongan untuk Perkhidmatan VoLTE. Malangnya, Perkhidmatan VoLTE di Indonesia masih nir bisa dinikmati sepenuhnya. Kerana, tidak seluruh pembawa mudah alih memegang Perkhidmatan VoLTE komersial, tetapi peranti yg menyokong karakteristik VoLTE masih terhad.

Selain sekumpulan 4G LTE, Xiaomi mi 5 juga memiliki beberapa sambungan sarana yg relatif lengkap merangkumi dari WiFi, Hotspot WiFi, Bluetooth, NFC dan pula Port USB.  Seperti Meizu Pro 6, USB Port di Xiaomi mi lima sudah menggunakan typical-C.

Selein dilengkapi dengan ciri yang tertentu telefon pandai utama, Xiaomi mi lima sudah disokong oleh beberapa karakteristik khas yang cirikhas. Memanggilnya Compass digital yg bisa dipakai buat pedoman buat mencari maksud angin ketika mengembara.

Yang paling sejuk, Xiaomi mi lima juga memiliki penderia inframerah dengan guna kawalan mencolok (MI remote). Dengan ciri ini, Xiaomi mi lima boleh digunakan menjadi indera kawalan berbeda buat menghidupkan, mematikan & menguruskan semua peranti elektronika tempattinggal misalnya TV, AC, pendaftar, kotak, penerima A/V, pemain DVD, projektor, Peti Satelite meliputi kotak TV mi/Mi.

Kesimpulan:

Lebihan

  • Berharg
  • Penderia cap jari
  • Prestasi berkuasa

Kekurangan

  • Tiada ingatan Luaran
  • Bateri nir bisa tanggal
  • Dwi Nano-SIM agak merepotkan

Click to comment